تــیراندازی با کــمان
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province
 
اول از همه یه تاریخچه از این رشته میگم و بعد شروع می کنم:
تير اندازي ورزشي متعلق به عصر حجر ، تيراندازي يکي از قديمي ترين ورزشهايي است که هنوز هم در سطح وسيع انجام ميشود. در اينجا نمي خواهيم شما را به زماني ببريم که انقلاب تير اندازي انجام شده، بلکه مي خواهيم از تاريخ بشر و انسان بگوييم. شاهدان قديمي که تيراندازي را از زمانهاي بسيار دور انجام ميدادند شايد بتوان تاريخ انجام آنرا به "عصر سنگي" نسبت داد (در حدود 20000 سال قبل از ميلاد مسيح). مردمان اوليه زماني که در مصر باستان زندگي مي کردند از تير و کمانهاي ابتدايي استفاده مي کردند که قدمت استفاده از اين ابزار به چيزي حدود 5 هزار سال پيش از شروع اولين نشانه هاي جنگاوري در روي کره زمين بر مي گردد. در چين قدمت تير اندازي به زمان حکومت سلسله شانگ (Shang - در حدود سالهاي 1027 تا 1766 ) بر مي گردد.
 
 در زمان جنگ ارابه اي هر تيمي از سه مرد تشکيل مي شد، يک راننده ارابه، يک نيزه دار، و يک تير انداز. در زمان حکومت ژو Zhou از 256 تا 1027 قبل از ميلاد، خاندان سلطنتي در مسابقات تير اندازي شرکت مي کردند که با مراسم جشن و موسيقي و ... همراه بود. گسترش در آسيا هنگامي که چيني ها در قرن 6 ميلادي ژاپني ها را با تير اندازي آشنا کردند، اين مساله تاثير برجسته و شگرفي روي رسوم و سنن مردم آسياي شرقي گذاشت. يکي از هنرهاي رزمي ژاپني ها به نام Kyujutsu (کمان و نيزه) که امروزه در اين کشور با نام کيودو (Kyudo) يکي از روشهاي کمان داري است، از ورود تير اندازي در همان دوران سرچشمه گرفته است. کيدوي مدرن و پيشرفته يکي از متدهاي پيشرفت و بهبود فيزيکي، ذهني و روحي است. در دوران Greco-Roman، کمان و نيزه بيشتر براي شکار و کارهايي از اين قبيل مورد استفاده قرار مي گرفت تا جنگ و ستيز و خونريزي! تيراندازان در مواقع ديگر سال در کار گاه هاي کوزه گري و سفالگري ديده مي شدند.
 
البته اين شاخه ورزشي به سرعت در آسياي شرقي و کشورهاي مجاور آن توسعه يافت. آشوريها و پارتها جزو کساني بودند که در توسعه اين ورزش رزمي گامهاي بلندي برداشتند. از آتيلا اسطوره تير و کمان در سده هاي پيشين، هنوز به نيکي ياد مي شود. اساطير تير اندازي در قرنهاي پيشين محبوبيت تير اندازي به قدري بود که حتي تاثير آن را در ادبيات قومي و شعر سرايي هم ميتوان ديد. حتي در تصوير سازي هايي مانند رابين هود که از معروف ترين و مطرح ترين چهره هاي اين عرصه به شمار مي رفت.

در خصوص تاريخچه ورزش در ايران بايد گفت ، در ميان كشورهاي مشرق زمين بي گمان ايران تنها كشوري بود كه بيشترين اولويت را به تربيت بدني و ورزش مي داد .هرودوت مورخ مشهور يوناني مي نويسد : ايرانيان از پنج سالگي تا بيست سالگي سه چيز را مي آموختند 1- سواركاري 2- تيروكمان 3 - راستگويي جوانان تمرينات روزانه را با پرتاب سنگ و پرتاب نيزه و دويدن آغاز مي كردند ، شكار و سواركاري دو فعاليت معمول و رايج آنها بود .

در خصوص بحثي در فقه اسلامي در زمينه مسابقه و شرط بندي در ورزش آمده است تحت عنوان ( سبق و رمايه ) كه سبق يعني پول اسب دواني حلال است و رمايه ايجاد آمادگي رزمي و نظامي هرچه بيشتر در مسلمان است كه منظور ورزش اسب دواني و تيراندازي است كه تنها دو رشته اي است كه مي تواند با شرط بندي انجام گيرد البته علما گفته اند احتمالا اسلحه هاي جديد و مدرن امروزي نيز جواز شرط بندي دارد .

خوب، همه فهمیدید؟
حالا می ریم سر بحث تیر اندازی نوین امروز خیلی کوتاه فقط کمان ها رو معرفی می کنم، بعدا مفصل صحبت می کنم:

کمان ریکر (ریکرو)
:این کمان کمان اصلیه و هر شخصی که بخواد تیر اندازی رو شروع کنه (چه حرفه ای و چه مقدماتی) باید اول با ریکر کار کنه، اگه خواست، می تونه بعدا کامپوند هم استفاده کنه
همونطور که می بینید این کمان نسبتا ساده هست.

کمان کامپوند:
این کمان هم جزو کمان هاییه که استفاده میشه دیگهکمان کامپوند چندین برابر ریکر قدرت و دقت دارهبه قول آقای بهروزی (رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان استان بوشهر) این کمان تقریبا به تفنگ نزدیک شده!

برای مقایسه ی این دو کمان باید بگم:کمان کامپوند با اینکه از لحاظ ظاهری با ریکرو خیلی فرق داره، ولی اصول یکسانی دارند (هر دوتاشون تیر پرتاب می کنن)تو کمان ریکرو لیمپ ها (بازو ها) برای انتقال انرژی به تیر خم میشن، ولی توی کامپوند با چرخش قرقره ها این انرژی تأمین میشه!

شما وقتی ریکرو رو می کشید، از اول شروع کشش تا موقع رها کردن می بایست انرژی وارد کنین، اما با اینکه شروع کشش کامپوند خیلی سخت تر از ریکرو هست، اما وقتی به انتهای کشش می رسید، تقریبا هیچ فشاری روتون نمیاره!کامپوند رو به یه دسته مخصوص که دارای ماشه هست می کشن و برای رها کردن تیر، ماشه رو فشار میدن، اما تو ریکرو یه "پد" می کنین تو دستتون و یا علیکامپوند دارای دوربین و سایت فوق پیشرفته هست، ولی توی ریکرو، شما یه سایت دارین و یه مگسک!(مورد آخر، قیمت کامپوند 3-4 برابر ریکرو هست)

البته به شخصه ریکرو رو بیشتر می پسندم، چون بیشتر از کامپوند به کمان می خوره و از طرفی هم از لحاظ ورزشی، بیشتر رو عضلات آدم کار می کنه!!!

یه معرفی هم نسبت به تیر داشته باشم و دیگه فعلا چیزی نگم که خسته نشید

تیر:
تیر کلا چهار قسمت اصلی داره: 1-سر تیر 2-بدنه 3-پر 4-ناک
سر تیر و بدنه که نیاز به توضیح ندارن
اما پر: 3تا هست و آخر تیر و نزدیک ناک می چسبونن، دوتاش یه رنگه و یکیش رنگش فرق میکنه که بعدا میگم چرا
ناک: این یه گیره هست که تیر رو توی زه نگه میداره و نه میذاره سر بخوره، نه میذاره بیفته

 


 تاریخچه تیر اندازی با کمان

اگر با نگاهی دقیق و موشکافانه به جامعه امروزمان بنگریم به وضوح در خواهیم یافت که ورزش در سطح جهان به عنوان یکی از فراگیر ترین پدیده های اجتماعی، حتی در بعد قهرمانی و حرفه ای با زندگی فرد فرد مردم آمیخته گشته و در دنیای امروز، این پدیده اجتماعی از چنان درجه اهمیتی برخوردار شده است که روابط سیاسی، بین الملل و حتی تبادلات فرهنگی ما بین تمدن ها را نیز تحت پوشش خود قرار داده است.سیر تحول ورزش در زندگی، با بازی که لازمه رشد و تکامل کودک است شروع می شود و سپس به ورزشی که رقابت در آن مطرح است می پیوندد. این رقابت ابتدا به صورت غیر رسمی است و در تکامل خود به ورزش رقابتی سازمان یافته که همان ورزش قهرمانی و حرفه ای است منتهی می گردد.

این مسیر از گذشته تاکنون در زندگی مردم کشورها و در فرهنگ های مختلف به اشکال متفاوتی ظهور پیدا کرده است. در جوامع ابتدایی، حرکت و فعالیت، بخش لاینفک زندگی مردم محسوب می شد و بدن ها ی پرورش یافته، آنها را برای شکار، یافتن غذا، برپا کردن پناهگاه و محافظت از محیط مخاطره آمیز یاری می نمود.باگذشت زمان مسائلی چون پیشرفت انسان در ابعاد جسمانی و روانی و اجتماعی، جزء اهداف ورزش قرار گرفت و این انگیزش پیشرفت، زیر بنایی را برای رشد رفتار رقابتی در سطوح مختلف ایجاد کرد که عنوان ورزش قهرمانی بروز نموده است.

مختصری از تاریخچه تیر اندازی با کمان
بشر از روزگار قدیم برای شکار و دفاع از خود به وسیله ابزاری مانند نیزه، فلاخن، تیراندازی با کمان و.. استفاده می کرده است و تا قبل از اختراع تفنگ، تیر اندازی با کمان موثر ترین سلاح برای شکار و رزم از راه دور بوده است. اهمیت تیراندازی با کمان در تمدن بشری به قدری است که دانشمندان امروزی، پیشرفت اولیه بشر را مدیون پیدایش آتش، چرخ و تیراندازی با کمان می دانند. ایرانیان اولین مللی بودند که تیراندازی با کمان را به عنوان یک ضرورت در زندگی خود ابداع و بکار گرفتند این وسیله از آغاز پیدایش در جای جای فرهنگها و سنت های اقوام ایرانی به وضوح دیده می شود.

زرتشت در اوستا می گوید: نخسین فلسفه آسایش بشر و حیات اجتماعی وی بر مبنای سلامت تن و روان قرار گرفته است و جامعه بیمار رو به نابودی می باشد و تنها افرادی که از سلامت تن و روان برخوردارند، می توانند جامعه ای سالم و پیشرو پدید آورند و درآن با آسایش و آرامش زندگی کنند و راز سلامت خود را در کم خوردن و ورزش می دانستند. در پرتو ورزش های گوناگونی چون سوار کاری، تیراندازی، شکار، چوگان و کوهنوردی فرزندانشان را به زیور این صفات نیکو می آراستند و به تیراندازی و شکار اهمیت زیادی می دادند زیرا هم برای پرورش تن و هم برای دفاع لازم بود. کمان در اوستا « ثنور، ثنورتی و یا تیر ایشو » نامیده شده و از آن بسیار شاعرانه و همانند چکامه ای رزمی یاد کرده است.

هرودت مورخ مشهور یونانی پیرامون وضعیت نظام تعلیم و آموزش در ایران باستان می نویسد : ایرانیان از 5 سالگی تا 20 سالگی سه چیز را می آموختند )سوارکاری، تیراندازی و راستگویی)

در کتاب منتخب رساله قوسیه در کنار آموزش هنر کمانداری، اوصاف متعلم این علم را بدین صفات به تفضیل نوشته اند:
اول: نیک نهاد، دوم: حق شناسی استاد، سوم: حریص نبودن، چهارم: راست گفتار، پنجم: خوش خلق، ششم: جوانمرد، هفتم: گشاده سینه و بخشنده، هشتم: عادل، نهم: قلیل الکسل و کثیرالطاعت، دهم: دراز دست و صاحب قناعت و به کفران نعمت و بخیل طبیعت و شریر خصلت و کریه طلعت و بد طینت نباشد و نیز تیرانداز باید که همیشه با طهارت باشد و بی طهارت به تیراندازی با کمان و آلات تیر اندازی دست نزند.

با ظهور اسلام تیراندازی باکمان به عنوان سلاحی موثر در دفاع از حقانیت این دین جدید مورد توجه پیامبر عظیم شان(ص) قرار گرفت تا جایی که ضمن ترغیب و تشویق جوانان به مبادرت به تیراندازی در این باره می فرمایند: (ای فرزندان اسماعیل تیراندازی کنید که پدرتان تیرانداز بوده است) و در حدیثی دیگر می فرمایند: (تیراندازی را بیاموزید و به فرزندان خود آموزش دهید)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 90
بازدید دیروز : 110
بازدید هفته : 208
بازدید ماه : 2153
بازدید کل : 642516
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل